Trwa w naszej katedrze FESTIWAL ORGANOWY! Zapraszamy w każdą wakacyjną sobotę na godz. 20.oo!
Już za niedługo – 4 lipca br., nasza świątynia zamieni się w niesamowite miejsce kultury. Tego dnia po raz 13. ruszy Festiwal Organowy! To tutaj każdej wakacyjnej soboty, w urokliwych okolicznościach tego miejsca będziemy mieć możliwość usłyszeć najpiękniejsze utwory organowe Mistrzów z całego świata.
Koncert inauguracyjny rozpocznie się 4 lipca br., o godz. 20.oo!
Bardzo serdecznie zapraszamy! Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest bezpłatny. Prosimy jedna – w związku z trwającą sytuacją epidemiczną – o zachowanie wszelkich środków sanitarnych i bezpieczeństwa. Szczególnie prosimy o zakrywanie ust i nosa maseczkami, dezynfekcję rąk przy wejściu do świątyni oraz zachowanie dystansu miedzy sobą.
W tym miejscu bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim tym, którzy przyczynili się do stworzenia kolejnej edycji festiwalowej. Dziękujemy Urzędowi Miasta Szczecina, Filharmonii Szczecińskiej, Firmom, Instytucjom, Mediom oraz wszystkim Ludziom dobrej woli.
Przypominamy ponadto, że Festiwal Organowy transmitowany będzie w Internecie na stronie Bazyliki Archikatedralnej oraz Youtubie.
Poniżej prezentujemy program Festiwalu.
FESTIWAL ORGANOWY SZCZECIN 2020
Sobota, 4 lipca
KONCERT INAUGURACYJNY
Wykonawcy:
Józef Serafin – organy
Katarzyna Jaracz – sopran
Kwartet Smyczkowy Solistów „ARTE CON BRIO”:
Krystyna Prystasz-Przybył – I skrzypce
Marcin Pawełczyk – II skrzypce
Mirosław Przybył – altówka
Agata Jarecka – wiolonczela
W programie:
Jehan Alain (1911–1940) |
- Christe eleison JA 99 |
|
- Amen JA 100 |
|
- Deuxième fanataisie JA 117 |
|
wyk. J. Serafin |
Marc-Antoine Charpentier (1643–1704) |
- Te Deum (fragm.) |
|
wyk. Kwartet |
Giuseppe Giordani (1751–1798) |
- Caro mio ben |
|
wyk. K. Jaracz Kwartet |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) |
- Aria na strunie G z III suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 |
|
wyk. Kwartet |
Georg Friedrich Händel (1685–1759) |
- Rejoice greatly z oratorium Mesjasz HWV 56 |
|
wyk. K. Jaracz Kwartet |
Ferenc Liszt (1811–1886) |
- Poemat symfoniczny Orfeusz S.672a |
|
wyk. J. Serafin |
Georg Friedrich Händel |
- Hornpipe z Muzyki na wodzie HWV 349 |
|
wyk. Kwartet |
César Franck (1822–1890) |
- Panis angelicus |
|
wyk. K. Jaracz Kwartet |
Johann Sebastian Bach |
- Jesu bleibet meine Freude z kantaty Herz und Mund und Tat und Leben BWV 147 |
|
wyk. Kwartet |
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) |
- Alleluja z motetu Exsultate, jubilate KV 165 |
|
wyk. K. Jaracz Kwartet |
Marian Sawa (1937–2005) |
- Sonata (fragm.): II. [bez oznaczenia tempa] III. Lento. Con fuoco |
|
wyk. J. Serafin |
Noty biograficzne:
Józef Serafin ukończył z odznaczeniem studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie oraz w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Jest laureatem pierwszych nagród m.in. na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Warszawie (1967) i międzynarodowym konkursie organowym w Norymberdze (1972). Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Japonii i Kazachstanie. Pełni funkcję kierownika międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej w Kamieniu Pomorskim i Leżajsku, oraz międzynarodowego festiwalu młodych organistów Juniores Priores w Sejnach. Był jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (m.in. Praga, Norymberga, Paryż-Chartres, Moguncja, Gdańsk). Profesor klas organów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 otrzymał od papieża Franciszka medal Pro Ecclesia et Pontifice.
Katarzyna Jaracz ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Uczestniczyła też w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez U. Kryger, H. Łazarską, O. Pasiecznik. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: D. Borowicz, M. Diadiura, Z. Rychert. W 2016 wystąpiła z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w światowym prawykonaniu pieśni Prayer A. i R. Panufników. Jest finalistką IX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej Złote Głosy. W repertuarze posiada partie operowe, operetkowe i musicalowe oraz wykonuje partie solowe w utworach oratoryjno-kantatowych.
Kwartet Smyczkowy Solistów ARTE CON BRIO to grupa artystów Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy i Akademii Muzycznej w Łodzi, których łączy zamiłowanie do sztuki. Wykonywana przez zespół muzyka klasyczna, kościelna, operowa, operetkowa, musicalowa, filmowa, jazzowa, rozrywkowa czy współczesna, budzi aplauz publiczności i uznanie krytyki, potwierdzone licznymi zaproszeniami na koncerty i festiwale muzyczne. Kwartet koncertuje w kraju i poza granicami Polski, współpracując z czołówką polskich artystów. Muzycy zespołu występują z czołowymi orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi oraz biorą udział w festiwalach na terenie całej Polski oraz za granicą
Sobota, 11 lipca
Wykonawcy:
Marek Smoczyński – organy
Klaudiusz Baran – akordeon
Tomasz Strahl – wiolonczela
W programie:
Johannes Brahms (1833–1897) |
- Preludium chorałowe Mein Jesu der du mich op. 122 nr 1 |
Maurice Duruflé (1902–1986) |
- Choral varié sur le Veni Creator op. 4 |
|
wyk. M. Smoczyński |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) |
- Sonata G-dur BWV 1027 (opr. na wiolonczelę i akordeon): 1. Adagio 2. Allegro ma non tanto 3. Andante 4. Allegro moderato |
|
wyk. K. Baran T. Strahl |
Robert Schumann (1810–1856) |
- Etiuda kanoniczna B-dur op. 56 nr 6 |
Paul Hindemith (1895–1963) |
- III Sonata organowa IPH 109: II. Wach auf, mein Hort |
|
wyk. M. Smoczyński |
Manuel de Falla (1876–1946) |
- Suite populaire espagnole (fragm.) (oprac. na wiolonczelę i akordeon): El paño moruno Asturiana Jota Nana Polo |
|
wyk. K. Baran T. Strahl |
Louis Vierne (1870–1937) |
- I Symfonia organowa d-moll op. 14: VI. Finał |
|
wyk. M. Smoczyński |
Noty biograficzne:
Marek Smoczyński jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich w kraju oraz za granicą, prowadzonych m.in. przez J. Gembalskiego, J. Grubicha, L. Lohmana, W. Zerera. Zdobywał nagrody na konkursach interpretacji, m.in. I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Utworów Organowych Hindemith – Karg-Elert – Reger w Krakowie (2013) oraz I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu (2015). W ramach programu wymiany studentów Erasmus pobierał nauki w Musikhochschule w Lubece.
Klaudiusz Baran ukończył Akademię Muzyczną im. F.Chopina w Warszawie. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Konserwatorium im. P. Dukasa w Paryżu. Jest laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów akordeonowych, m.in. we Francji, Hiszpanii, Niemczech i we Włoszech. Jako solista współpracował z orkiestrami większości polskich filharmonii; koncertował w Europie, Azji i Ameryce Południowej. W 2003 ukazała się jego płyta z utworami A.Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej Fryderyk 2003 w kategorii „Najlepszy album — muzyka kameralna”. W l. 2012–2016 pełnił funkcję prorektora ds. artystycznych Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a w 2016 został wybrany na rektora tej uczelni. Odznaczony Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Tomasz Strahl jest absolwentem Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jako stypendysta rządu austriackiego odbył roczne studium podyplomowe w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Został laureatem I nagrody na V Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. N. Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii (1991). Jest jednym z najwybitniejszych wiolonczelistów swojego pokolenia. Koncertuje w kraju i za granicą (Europa, Azja, obie Ameryki), występując ze znanymi artystami (K. Jakowiczem, J. Krenzem, J. Maksymiukiem, K. Pendereckim, J. Salwarowskim). Dokonał wielu nagrań w Polsce i Kanadzie, dwukrotnie otrzymał nagrodę fonograficzną Fryderyk (2003 i 2019). Jest dziekanem Wydziału Instrumentalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (wybory w 2012 i 2016). Za swoje osiągnięcia otrzymał Złoty Krzyż Zasługi oraz Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.
Sobota, 18 lipca
Wykonawcy:
Wacław Golonka – organy
Paweł Jakub Wojtasiewicz – kontratentor
Agnieszka Roguska – klawesyn
W programie:
Georg Friedrich Händel (1685–1759) |
- Sinfonia z oratorium Saul HWV 53 |
|
wyk. W. Golonka |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) |
- Aria Von den stricken meiner sünden z Pasji wg św. Jana BWV 245 |
|
- Aria Erbarme dich, mein Gott z Pasji wg św. Mateusza BWV 244 |
|
wyk. A. Roguska P.J. Wojtasiewicz |
Wacław Golonka (1969) |
- Postludia op. 1 (na tematy pieśni do św. Walentego): List do św. Walentego Święty Walenty z męczennikami proś za nas Dziękczynienie ku czci św. Walentego |
Sigfrid Karg-Elert (1877–1933) |
- Nun danket alle Gott (Marche triomphale) z Preludiów chorałowych op. 65 |
|
wyk. W. Golonka |
Georg Friedrich Händel |
- Aria Dem Himmel gleicht z Brockes-Passion HWV 48 |
|
- Aria Was Wunder daß der Sonnen Pracht z Brockes-Passion BWV 48 |
|
- Recytatyw i aria Lascia ch’io pianga z opery Rinaldo |
|
wyk. A. Roguska P.J. Wojtasiewicz |
Alexandre Guilmant (1837–1911) |
- Marche religieuse z cyklu Utwory w różnych stylach op. 15 (na motywach Lift Up Your Heads z z oratorium Mesjasz G.F. Händla) |
|
wyk. W. Golonka |
Noty biograficzne:
Wacław Golonka ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych w Pradze (II nagroda), Norymberdze (III nagroda) i Pretorii (oprócz pierwszej nagrody otrzymał jeszcze trzy wyróżnienia). Koncertował w wielu krajach Europy, Azji, Ameryce Płn. i Afryce. Z orkiestrą Concerto Avenna nagrał koncert organowy P. Łukaszewskiego (płyta otrzymała w 2008 nagrodę Fryderyk). Nagrywał dla stacji telewizyjnych i radiowych w kraju i za granicą. Jest autorem monografii Sigfrid Karg-Elert – w żywiole koloryzmu dźwiękowego. Prowadzi działalność pedagogiczną w wielu ośrodkach akademickich w Polsce, Czechach i Niemczech.
Paweł Jakub Wojtasiewicz jest kontratenorem sopranowym. Był członkiem chóru Poznańskie Słowiki prof. S. Stuligrosza. W 2005 ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, następnie podjął edukację podyplomową w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. Wystąpił z recitalami w Polsce oraz w Austrii, Belgii, Czechach, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, we Włoszech i na Słowacji. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki wokalnej pod kierunkiem m.in. G. Bumbry, M. Chance’a, P. Esswooda, B. Fassbaender, Ch. Ludwig, S. Toczyskiej. Poza repertuarem barokowym i wczesnoklasycznym, sięga także po kompozycje romantyczne i współczesne, głównie pieśni włoskie, niemieckie, francuskie, angielskie i polskie. W 2014 dokonał nagrania wybranych dzieł M. Zieleńskiego.
Agnieszka Roguska to szczecińska klawesynistka i organistka. Uczennica J.Gorzelanego, L.Stawarz, C.Samouel, M.Pilcha, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych. Od kilkunastu lat organistka w ewangelicko-augsburskim kościele św. Trójcy w Szczecinie. Współpracowała z wykonawcami i zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej: Pomeranią Ensemble, Kwartetem Vigoroso, Coroną Florum, Amadeus Trio. Była też współpracownikiem Radia Szczecin. O współegzystencji muzyki i literatury pisała dla szczecińskich Pograniczy, aktualnie robi to dla Notesu Muzycznego – periodyku Akademii Muzycznej w Łodzi.
Sobota, 25 lipca
Wykonawcy:
Filip Presseisen – organy
Karłowicz Ensemble:
Daniel Bernardino – obój
Karolina Hyła – skrzypce
Karol Nasiłowski – kontrabas
Justyna Poprawska – altówka
Piotr Wybraniec – klarnet
W programie:
Philipp Dulichius (1562–1631) |
- Deus in adiutorium meum |
Codex Cailixtinus (Księga św. Jakuba) (XII w.) |
- Dum pater familias |
Filip Presseisen (1985)
|
- Improwizacje na temat Księgi świętego Jakuba: Hymn Dwa psalmy Pieśń z Nowego Testamentu Responsorium |
|
wyk. F. Presseisen |
Siergiej Prokofiew (1891–1953)
|
- Kwintet g-moll op. 39 (fragmenty): I. Tema con variazioni III. Allegro sostenuto, ma con brio V. Allegro precipitato, ma non troppo presto |
|
wyk. Kwintet |
Jakub Praetorius (1586–1651) |
- Magnificat Primi Toni – Primus Versus (Magnificat) |
Georg Böhm (1661–1773) |
- Vater unser im Himmelreich
|
|
wyk. F. Presseisen |
Sérgio Azevedo (1968)
|
- Kwintet (fragmenty): II. Mesto III. Marcha IV. Trapèze V. Pesante VI. Valsa VII. Finale – Piruetas e Salto Mortal |
|
wyk. Kwintet |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) |
- Toccata i fuga d-moll BWV 565 |
|
wyk. F. Presseisen |
Noty biograficzne:
Filip Presseisen ukończył z wyróżnieniem klasę organów w Hochschule für Musik w Würzburgu oraz klasę organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010, studiował także w Lubece. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów takich jak P. van Dijk, M. Radulescu, W. Zerer. Koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Oprócz tego występuje jako improwizator, podkładając na organach muzykę do filmów niemych. Laureat wielu festiwali i konkursów, ostatnio w 2019 podczas Międzynarodowego Konkursu Improwizacji w Schwäbisch Gmünd (Niemcy). Wykładowca m.in. Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie i Akademii Sztuki w Szczecinie. Kantor kościoła św. Marcina w Krakowie.
Karłowicz Ensemble powstał w 2017. Od samego początku ideą zespołu skupiającego artystów z wielu grup instrumentalnych było pokazanie różnorodności muzyki kameralnej i spopularyzowanie dzieł mniej znanych kompozytorów. Trzon zespołu tworzy koncertmistrz oraz soliści Orkiestry Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie. Swoje doświadczenie kameralne muzycy zdobywali pod kierunkiem kameralistów m.in. z Kwartetu Śląskiego, Kwartetu Wilanów, Alban Berg Quartet, Royal String Quartet. Zespół wykonuje formy muzyczne od koncertu solowego, poprzez kwartety i większe formy kameralne do miniatur na orkiestrę kameralną, oraz opracowań utworów symfonicznych na pojedyncze składy instrumentalne.
Sobota, 1 sierpnia
Wykonawcy:
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka
W programie:
Jeremiah Clarke (1674–1707) |
- The Prince of Denmark's March |
|
wyk. R. Gryń B. Narloch |
Paul Bryan (1950) |
- Trumpet Air
|
|
wyk. B. Narloch |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) na podstawie A. Vivaldiego |
- Koncert D-dur BWV 972 1. Allegro 2. Larghetto 3. Allegro |
|
wyk. R. Gryń B. Narloch |
Max Reger (1873–1916) |
- Wariacje i fuga na temat hymnu God Save the King |
|
wyk. B. Narloch |
Fryderyk Chopin (1810–1849) |
- Etiuda E-dur op. 10 nr 3
|
Władimir Wawiłow (1925–1973) |
- Ave Maria
|
|
wyk. R. Gryń B. Narloch |
Percy E. Fletcher (1879–1932) |
- Festival Toccata |
|
wyk. B. Narloch |
Marek Czerniewicz (1974) |
- For My Godfather na flugelhorn i organy |
|
wyk. R. Gryń B. Narloch |
Brita Leutert-Falch (1966) |
- Toccata na temat Lobe den Herren |
|
wyk. B. Narloch |
Karol Kurpiński (1785–1857) |
- Cavatina |
|
wyk. R. Gryń B. Narloch |
Noty biograficzne:
Bogdan Narloch studia muzyczne odbył w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest doktorem habilitowanym i profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Koncertował w kraju i za granicą (w całej Europie oraz Brazylii, Izraelu, Tajwanie i Urugwaju). Od wielu lat pełni funkcję dyrektora międzynarodowego festiwalu organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W swym dorobku posiada nagrania CD, m.in. prezentujące historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Zajmuje się też historycznym budownictwem organowym, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków.
Roman Gryń po studiach na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie doskonalił swoje umiejętności m.in. w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985). Pracę zawodową rozpoczął w 1983 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W l. 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Koncertował w Europie i Ameryce Północnej. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i profesorem zwyczajnym Akademii Muzycznej w Poznaniu. Zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych, nagrał kilka płyt CD.
Sobota, 8 sierpnia
Wykonawcy:
Władysław Szymański – organy
Krzysztof Meisinger – gitara
W programie:
Albert Renaud (1855–1924) |
- Toccata d-moll op.108 nr 1 |
|
wyk. W. Szymański |
Francisco de Asís Tárrega y Eixea (1852–1909) |
- Kaprys arabski |
Joaquín Rodrigo Vidre (1901 – 1999) |
- Inwokacja i taniec |
|
wyk. K. Mesinger |
Marco Enrico Bossi (1861–1925) |
- Intermezzo lirico
|
|
wyk. W. Szymański |
Francisco de Asís Tárrega y Eixea |
- Wspomnienia z Alhambry |
Isaac Albéniz (1860 – 1909) |
- Asturias |
|
wyk. K. Mesinger |
Léon Boëllmann (1862–1897) |
- Suita gotycka op. 25: Introdukcja – Chorał Menuet gotycki Modlitwa w Notre Dame Toccata |
|
wyk. W. Szymański |
Noty biograficzne:
Władysław Szymański studiował muzykologię w Instytucie Muzykologii Kościelnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego oraz w Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył w klasie organów, a także na Wydziale Teorii i Kompozycji Muzyki. Od 1979 jest organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie. Od 1985 roku wykłada na Akademii Muzycznej w Katowicach – w 2016 został rektorem tej uczelni. Jako koncertujący organista występował poza Polską w niemal całej Europie, nagrał pięć płyt CD. Jest także kompozytorem, autorem utworów organowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych. Jest jednym z inicjatorów i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki odbywających się od 1991 roku. Odznaczony brązową odznaką Gloria Artis.
Krzysztof Meisinger ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Wygrywał liczne konkursy międzynarodowe. Występuje na całym świecie, grając m.in. z Academy of St. Martin in the Fields, Orkiestrą Kameralną Amadeus, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz u boku dyrygentów takich jak Ł. Borowicz, A. Duczmal czy W. Michniewski. Inspirował wielu kompozytorów do napisania utworów na gitarę. W 2015 otrzymał Nagrodę Pro Arte Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego oraz Nagrodę Artystyczną Prezydenta Miasta Szczecin. Jego nagrania zdobywają liczne nagrody i wyróżnienia (nagrywa płyty dla czołowych wytwórni zagranicznych). Od 2017 roku jest dyrektorem artystycznym szczecińskiego MEISINGER Music Festival i wykładowcą w klasie gitary w Akademii Sztuki w Szczecinie.
Sobota, 15 sierpnia
Wykonawcy:
Jakub Stefek – organy
Szczecin Wind Trio:
Filippo Del Noce – flet
Bogusław Jakubowski – klarnet
Cyprian Święch – fagot
W programie:
Franz Schubert (1797–1828) |
- Marsz wojskowy D-dur op. 51 nr 1 |
Mieczysław Surzyński (1866–1924) |
- Preludium Fis-dur |
|
- Elegia fis-moll op. 30 nr 2 |
|
- Capriccio fis-moll op. 36 nr 4 |
|
wyk. J. Stefek |
François Devienne (1759–1803) |
- Trio a-moll |
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) |
- Divertimento B-dur nr 2 KV 229: 1. Allegro 2. Larghetto 3. Menuetto 4. Rondo |
|
wyk. Trio |
Marian Sawa (1937–2005) |
- Preludium Bogurodzica, Dziewica |
|
wyk. J. Stefek |
Francisco de Asís Tárrega y Eixea |
- Wspomnienia z Alhambry |
Robert Muczynski (1929–2010)
|
- Fragmenty na flet, klarnet i fagot: I. Walc II. Samotność III. Święto IV. Marzenia V. Wyjście |
|
wyk. Trio |
Noty biograficzne:
Jakub Stefek ukończył w 2015 z oceną celującą studia gry na organach na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W ramach programu Erasmus studiował również w Kunstuniversität Graz (Austria). Występował z recitalami organowymi w Polsce, Austrii, Czechach, Niemczech i Szwecji. Brał udział w wielu mistrzowskich kursach muzycznych, prowadzonych m. in. przez M. Toporowskiego i W. Zerera. Od 2017 jest asystentem na Akademii Sztuki w Szczecinie, gdzie prowadzi zajęcia z organów i kameralistyki organowej.
Szczecin Wind Trio – tworzą muzycy-wirtuozi, na co dzień artyści związani z Filharmonią im M. Karłowicza w Szczecinie. Mimo tego, że ich dotychczasowa droga artystyczna była dość zróżnicowana, oprócz wspólnej gry w orkiestrze symfonicznej łączy ich także wspólna pasja do muzyki i gry kameralnej. Celem zespołu jest prezentacja często nieznanych dzieł niesłusznie zapomnianych kompozytorów z całego świata, reprezentujących różne epoki i style muzyczne.
Sobota, 22 sierpnia
Wykonawcy:
Paulina Kocot – organy
Karolina Pytlak – sopran
Feelharmony Quintet:
Filippo Del Noce – flet
Bogusław Jakubowski – klarnet
Izabela Kokosińska – obój
Edyta Moroz – fagot
Katarzyna Sułkowska – waltornia
W programie:
Georg Friedrich Händel (1685–1759) |
- Alla hornpipe z II Suity D-dur Muzyka na wodzie HWV 349: |
Georg Böhm (1661–1733) |
- Preludium chorałowe Vater unser im Himmelreich |
|
wyk. P. Kocot |
Szymon Godziemba-Trytek(1988) |
- Contemplation of One Man’s Martyrdom I |
Grażyna Bacewicz (1909–1969) |
- Kwintet na instrumenty dęte (fragmenty): III. Allegretto IV. Presto |
|
wyk. Kwintet |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) |
- Preludium i fuga c-moll BWV 549 |
Johannes Brahms (1833–1897) |
- Preludium chorałowe Herzlich tut mich verlangen op. 122 nr 9 |
|
wyk. P. Kocot |
Ferenc Farkas (1905–2000) |
- Fruit Basket – cykl pieśni na sopran i kwintet dęty (fragmenty): 1) Gáspár 2) Ládika 3) Marasztalás 5) Mondóka 6) A köbéka 7) Altatódal 8) Száncsengö 11) Paprika Jancsi szerenádja 12) Déli felhök |
|
Wyk. K. Pytlak Kwintet |
Charles-Marie Widor (1844–1937) |
- V Symfonia f-moll op. 42 nr 1 V. Toccata |
|
wyk. P. Kocot |
Noty biograficzne:
Paulina Kocot pierwszy rok studiów magisterskich realizowała w ramach programu wymiany studentów Erasmus w Musikhochschule w Lubece. W 2016 ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatką ogólnopolskich konkursów m.in. w Krakowie, Krasnobrodzie i Poznaniu. Uczestniczyła w licznych kursach interpretacji muzyki organowej, prowadzonych m.in. przez P. van Dijka, G. Gnanna, M. Radulescu, W. Zerera. W 2019 ukończyła studia w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie fortepianu. Obecnie prowadzi działalność pedagogiczną w szkołach muzycznych na terenie województwa lubuskiego.
Karolina Pytlak ukończyła studia z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Podczas studiów zadebiutowała tytułową rolą w studenckiej inscenizacji opery Siostra Angelica G. Pucciniego w Teatrze Polskim w Poznaniu, ponadto wystąpiła w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta oraz w spektaklach studenckich, realizowanych na deskach Teatru Muzycznego w Poznaniu. W repertuarze posiada również partie oratoryjne, w takich dziełach jak Requiem d-moll oraz Msza Koronacyjna W.A. Mozarta i Stabat Mater G.B. Pergolesiego. Wykonywała je w kraju, a także w Niemczech, Danii, USA. Jest laureatką kilku konkursów krajowych.
FeelHarmony Quintet to zespół działający od 2013. Tworzą go muzycy-soliści Orkiestry Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Wszyscy są absolwentami Akademii Muzycznych z różnych miast Polski (Poznania, Katowic, Łodzi, Gdańska). Od wielu lat aktywnie działają w środowisku muzycznym Szczecina, występując w różnych formacjach muzycznych. W repertuarze zespołu znajduje się muzyka klasyczna, muzyka XX wieku oraz współczesne aranżacje muzyki popularnej. Zespół wykonuje również kompozycje pisane specjalnie z myślą o nich. Kwintet często i chętnie bierze także udział w promocji muzyki wśród najmłodszych melomanów. W 2014 zespół wydał swoją pierwszą płytę.
Sobota, 29 sierpnia
Wykonawcy:
Andrzej Chorosiński – organy
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
W programie:
Johann Sebastian Bach (1685–1750) |
- Preludium i Fuga e-moll BWV 548 |
|
wyk. A. Chorosiński |
Johann Sebastian Bach |
- V Koncert klawesynowy f-moll BWV 1056: II. Largo |
Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) |
- Siciliana |
Johann Sebastian Bach |
- Aria na strunie G ze Suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 |
|
wyk. A. Chorosiński K. Jakowicz |
Charles-Marie Widor (1844–1937) |
- V Symfonia f-moll op. 42 nr 1: I. Allegro vivace |
|
wyk. A. Chorosiński |
Johann Sebastian Bach |
- Sonata g-moll BWV 1001: 1. Adagio 2. Fuga (Allegro) |
Georg Philipp Telemann(1681–1767) |
- Fantazja Es-dur nr 7 TWV 40:20: 1. Dolce 2. Allegro 3. Largo 4. Presto |
|
wyk. K. Jakowicz |
Noty biograficzne:
Andrzej Chorosiński studia w warszawskiej Akademii Muzycznej ukończył z wyróżnieniem w 1972. Koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w Izraelu, USA, Kanadzie, Korei Płd., Japonii i Australii. Nagrał ponad 20 płyt. W 2003 Związek Producentów Audio-Video przyznał tytuł „Podwójnej Platynowej Płyty” jego nagraniu w bazylice w Licheniu. W l. 1987–1993 był prorektorem, a w l. 1993–1999 sprawował godność rektora Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest konsultantem i autorem projektów w zakresie budownictwa organowego w Polsce oraz w Niemczech, Kanadzie i Japonii. W 2008 został doktorem honoris causa Keymung University w Korei Płd. Jest dyrektorem artystycznym 7 międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej.
Krzysztof Jakowicz ukończył z odznaczeniem studia wiolinistyczne we Wrocławiu, Warszawie i Bloomington (USA). Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w 1962 (III nagroda i nagroda specjalna H. Szerynga). Występował z recitalami w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i Izraelu; koncertował z takimi orkiestrami jak: English Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker, Dresdner Philharmonie, WDR w Kolonii, BSO w Berlinie, Orchestre National de France w Paryżu, a w Polsce: Filharmonia Narodowa, NOSPR, Sinfonia Varsovia. Artysta otrzymał nagrody I i II stopnia Ministra Kultury i Sztuki, Ministra Spraw Zagranicznych, a także nagrodę Związku Kompozytorów Polskich. Za płytę z muzyką W.Lutosławskiego uzyskał nagrodę krytyki francuskiej „Diapazon d’Or” (1989). Jest laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk 1997. Dokonuje wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych dla firm polskich i zagranicznych. Jako wykładowca jest związany z uczelniami w Warszawie i Osace.