INFORMACJA O FESTIWALU
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum zaliczany jest obecnie
do najważniejszych letnich wydarzeń artystycznych w Polsce. Tegoroczną, jedenastą już festiwalową odsłonę, realizowaną od 4 do 15 sierpnia pod hasłem Muzyka naszych czasów poświęcono przede wszystkim muzyce Karola Szymanowskiego. W następnych latach rozbrzmiewać będą dzieła Witolda Lutosławskiego (2016) i Andrzeja Panufnika (2017).
W roku 2015 słynne kompozycje Twórcy Harnasiów wykonane zostaną m.in. w szczecińskiej filharmonii, bazylice archikatedralnej i w Zamku Książąt Pomorskich, a także w trzęsackim kościele Miłosierdzia Bożego oraz w muszlach koncertowych Świnoujścia i Heringsdorfu. Prawie sto utworów różnych epok interpretować będzie ponad 300 wybitnych muzyków
z Polski, Wielkiej Brytanii, Korei, Stanów Zjednoczonych i Ukrainy. Wystąpią m.in. znane duety, kwartety, trzy chóry, ponad 80-osobowa orkiestra, a także blisko czterdziestu solistów – instrumentalistów i wokalistów.
Ponadto, program festiwalu uzupełnią wystawy fotografii i grafiki oraz spotkania
z ciekawymi twórcami. Wydarzenie, jako doskonała oferta wakacyjna, pozwoli melomanom atrakcyjnie spędzić urlop w Szczecinie, Trzęsaczu, Heringsdorfie i Świnoujściu.
Najważniejsze wydarzenia i cele
Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum
Fryderyk Chopin – 2010 rok
Marek Jasiński – 2011 rok
Henryk Mikołaj Górecki – 2012 rok,
Krzysztof Penderecki – 2013 rok,
Wojciech Kilar – 2014 rok,
prof. Bohdan Boguszewski – dyrektor artystyczny festiwalu
Po raz jedenasty spotykamy się na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Sacrum Non Profanum. Tym razem naszą muzyczną ofertę kierujemy nie tylko do mieszkańców Pomorza Zachodniego i wczasowiczów spędzających swój letni urlop w Trzęsaczu, Świnoujściu i Szczecinie, ale pierwszy raz korzystamy też z gościnności mieszkańców przygranicznego Heringsdorfu.
Festiwal zaliczany jest dziś do najważniejszych letnich wydarzeń kulturalnych w kraju. Stało się to m.in. dzięki atrakcyjnemu repertuarowi, udziałowi wybitnych polskich i zagranicznych artystów oraz współpracy z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.
Sława ważnego dla naszego kraju wydarzenia artystycznego przekroczyła granice Polski. Szczególnym wyróżnieniem dla organizatorów i uczestników festiwalu było zaproponowanie przeniesienie Sacrum Non Profanum do Nowego Jorku, gdzie w salach Carnegie Hall i Lincoln Center zwieńczył obchody Roku Chopinowskiego.
Siódmą edycję festiwalu poświęciliśmy pamięci Marka Jasińskiego. Kolejne były hołdem dla twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (2012), Krzysztofa Pendereckiego (2013) i Wojciecha Kilara (2014).
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, doceniając rangę i wysoki poziom artystyczny festiwalu, przyznało środki finansowe na współorganizację imprezy w latach 2015–2017. Nasz festiwal (jako jedyne wydarzenie artystyczne z Pomorza Zachodniego) znalazł się w programie działań ministerstwa, wśród dziesięciu podmiotów w Polsce realizujących trzyletni projekt z zakresu tej dziedziny sztuki. Przed nami zatem kolejny
trzyletni cykl Muzyka Naszych Czasów, w którym popularyzować będziemy twórczość Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika.
Sacrum Non Profanum rozwija się z roku na rok dzięki gościnnym mieszkańcom miast, w których festiwal jest organizowany, wiernym Melomanom, Przyjaciołom, Sponsorom, a szczególnie Patronom: Pani Małgorzacie Omilanowskiej – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Panu Olgierdowi Geblewiczowi – Marszałkowi Województwa Zachodniopomorskiego oraz Jego Ekscelencji Andrzejowi Dziędze – Arcybiskupowi Szczecińsko-Kamieńskiemu. Do grona naszych współpracowników i doradców dołączyli w tym roku pracownicy Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Dzięki Ich ogromnej wiedzy i życzliwości mogliśmy na etapie przygotowań do festiwalu korzystać ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich – największego w Polsce depozytariusza spuścizny po Karolu Szymanowskim.
Bohdan Boguszewski
Organizator
Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia
Patroni, organizatorzy
Patronat
Małgorzata Omilanowska
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Olgierd Geblewicz
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego
Jego Ekscelencja ks. abp Andrzej Dzięga
Metropolita Szczecińsko-Kamieński
Komitet Honorowy
prof. Edward Włodarczyk
Rektor Uniwersytetu Szczecińskiego
prof. Halina Lorkowska
Rektor Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
Adrianna Poniecka-Piekutowska
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
prof. Tomasz Grodzki
radny Miasta Szczecin
prof. Stanisław Flejterski
Mecenas Kultury Szczecina
Robert Skraburski
Wójt Gminy Rewal
Janusz Żmurkiewicz
Prezydent Miasta Świnoujście
Piotr Krzystek
Prezydent Miasta Szczecin
ks. dr Mariusz Cywka
Duszpasterz Środowisk Twórczych
Kazimierz Karapuda
Prezes Zarządu MILEX Sp. z o.o.
Współtwórcy
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Gmina Rewal
Miasto Świnoujście
Gmina Miasto Szczecin
Gmina Heringsdorf
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Gabinet Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Stowarzyszenie imienia Profesora Marka Jasińskiego
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
Centrum Edukacyjne Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej
Akademia Sztuki w Szczecinie
Akademia Muzyczna w Poznaniu
Uniwersytet Szczeciński
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA
EuroAfrica
Fundacja Artfidelis
Miejski Dom Kultury w Świnoujściu
Konsultanci
Krzysztof Bielecki Magdalena Borowiec Leszek Bończuk
red. Jarosław Dalecki ks. Jarosław Dobrosz Marek Grąbczewski
Danuta Hanna Jakubowska Alina Jasińska ks. Prałat Dariusz Knapik - proboszcz katedry
ks. Prałat Jan Kazieczko Jan Koprowicz ks. Stanisław Krzyżanowski
Piotr Maculewicz prof. Bogdan Matławski mec. Jacek Petri
Leszek Szopa Krzysztof Trzciński prof. Beniamin Vogel
Roman Weczer red. Dorota Zamolska
Muzyka naszych czasów – Karol Szymanowski
Ród szlachecki Korwin-Szymanowskich, herbu Ślepowron, którego potomkiem był Karol Szymanowski, wydał wielu wybitnych obywateli Rzeczypospolitej[1]. W roku 1634 król Władysław IV wysłał np. przodka kompozytora – Macieja Szymanowskiego, z poselstwem
do papieża Urbana VIII. Członkami rodu byli też Józef – poeta rokokowy, szambelan królewski, przyjaciel Ignacego Krasickiego, stały bywalec słynnych obiadów czwartkowych, oraz Dominik – prapradziad Karola w linii prostej, poseł na Sejm Czteroletni z ramienia Stronnictwa Patriotycznego, fundator linii kresowo-ukraińskiej rodu Szymanowskich.
W historii Polski znakomicie zapisał się również Józef – kapitan armii Księstwa Warszawskiego, oficer napoleoński, uczestnik powstania listopadowego dowodzący XIX Pułkiem Piechoty. Powstańcze tradycje kontynuował jego stryjeczny prawnuk, Stanisław Bonawentura Marian Szymanowski, powstaniec styczniowy, dziedzic rodzinnego majątku Tymoszówka, człowiek o niezwykle wszechstronnych zainteresowaniach. Wiolonczelista
i pianista, który interesował się matematyką, astronomią, meteorologią, stworzył także bogate zbiory biblioteczne Szymanowskich. Tymoszowiecki dwór dzięki staraniom Stanisława był prawdziwą ostoją polskości i kultury.
W roku 1874 pobłogosławiono przed ołtarzem Stanisława Szymanowskiego i pannę Dominikę Teodorę Annę z kurlandzkiej, arystokratycznej rodziny Taubów. W 1875 roku urodziło się ich pierwsze dziecko – Anna, po czterech latach przyszedł na świat Feliks,
a 3 października 1882 roku Karol Maciej – w przyszłości wybitny kompozytor. W kolejnych latach radowano się urodzinami Stanisławy, znakomitej śpiewaczki, oraz Zofii – pisarki, autorki wspomnień o rodzinnym dworze pełnym muzyki i sztuki[2]. Wybitny kompozytor „Urodził się i wychował w środowisku, które charakteryzowało się wysokim poczuciem narodowej identyfikacji, przywiązaniem do tradycji i dawnych obywatelskich praw, innymi słowy – pamięcią wolności. Jak kolejne pokolenia Polaków rozumiał, że walkę o zachowanie tożsamości należy prowadzić, broniąc ciągłości i niezależności polskiej kultury. Kulturalne patrymonium Karola nie oznaczało przestrzeni ograniczonej do obszaru patriotycznej, narodowej spuścizny; kulturę mieszkańcy Tymoszówki postrzegali przez pryzmat ogólnych humanistycznych wartości estetycznych i etycznych, wartości harmonizujących z takim rodzajem patriotyzmu, który nie oddzielał ojczyzn i kultur. Dziś nazywałoby się owe wartości po prostu europejskimi, ale wówczas, dla Szymanowskiego i jego pokolenia, niezapomnianym źródłem była jeszcze tradycja otwartej, wieloetnicznej i wielowyznaniowej kultury Rzeczypospolitej Obojga Narodów”[3]. Twórca wielokrotnie wracał wspomnieniami do atmosfery domu i gromadzonych w nim od pokoleń niezwykle cennych pamiątek „zniszczonych w 1918 roku przez brudne, cuchnące, bolszewickie łapy”[4]. W zbiorach rodzinnych znajdowały się m.in. portrety przodków, w tym Macieja Szymanowskiego, posła króla Władysława IV, róg myśliwski i puginał króla Jana III Sobieskiego, listy i autografy Tadeusza Kościuszki, Wincentego i Zygmunta Krasińskich, książąt Ogińskich, Juliusza Słowackiego, Stefana Żeromskiego, imponująca biblioteka, ryciny, mapy, numizmaty, perskie kobierce, srebra i miśnieńska porcelana z czasów saskich oraz staroniemieckie, a także gdańskie rzeźbione meble[5]. „…Zbiory narodowych skarbów, (…) krewni i powinowaci
– z których każdy był osobą wielkiej kultury i szerokich horyzontów umysłowych – w takim właśnie otoczeniu wzrastał Karol Szymanowski – artysta, Polak i patriota, któremu dane było dożyć wolnej ojczyzny, o którą walczyło kilka pokoleń Polaków. Dzięki niemu też polska muzyka, niszczona i prześladowana przez zaborcze mocarstwa, trafiła na światowe estrady”[6]. „Instynktownie przeczuwał, że aby stać się zdolnym do udźwignięcia dziedzictwa narodowej kultury, należy stawiać sobie najwyższe wymagania, dokonywać bezwzględnych rekonstrukcji umysłowych i uczuciowych nawyków w dążeniu do zniesienia duchowego cła, które powstało w wyniku fałszywego pojmowania interesu narodu”[7].
Karol Szymanowski z rodzinnego domu wyniósł potrzebę nieustannego rozwoju, chęć poznawania świata, co miało wpływ na jego wszechstronne zainteresowania i dlatego pewnie mówiąc o sobie samym, podkreślał że jest w nim „pisarz właściwie, nie muzyk – pisarz”, uważał też, że tworzył dlatego, ponieważ sprawiało mu to przyjemność, a komponowanie było dla niego „...funkcją o podkładzie fizjologicznym, zmysłowym, płciowym prawie, zaspakajaniem się, potrzebą. (…) Niezawodność upaja, tak jak doskonałość, jak każda nieomylność swojej umiejętności, jak wykonywanie wzorowej roboty”[8].
„W swym postępowaniu kierował się misją wprowadzenia muzyki polskiej w obieg kultury europejskiej i światowej, podkreślając znaczenie artystycznego rzemiosła i rangę twórczej oryginalności. Był kompozytorem, ale istotną wagę przywiązywał do słowa. W roku 1923, pięć lat po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, napisał w artykule Opuszczę skalny mój szaniec, iż nie należy w jego muzyce szukać kosmopolityzmu, Można w niej znaleźć jedynie europejskość – podkreślił, dodając znacząco: ta zaś zaprzecza polskości. Jego muzyka jest wspaniałym przykładem twórczego czerpania z rozmaitych źródeł inspiracji – z dziedzictwa kultury Europy, opartego na dialogu Północy i Południa, Wschodu i Zachodu, jak
i z egzotycznych zasobów kultury Orientu”[9]. „Szymanowski, nie tylko muzyk, ale wielki humanista, hołdował maksymie wschodniej zażartości i talentu w zespoleniu z zachodnią umiejętnością i równowagą w rozkładaniu elementów artystycznych. Metody pracy Zachodu były mu wielkiem przykazaniem i wielki miał do nich zawsze szacunek”[10].
Kompozytor we wstępie do swoich niedokończonych pamiętników napisał: „...Mówiąc szczerze – nie uważam się, rzecz prosta, za jednego z tych najskromniejszych, egzystencje moją też trudnoby nazwać szarą. Życie twórczego artysty ma w sobie zawsze coś
z awanturniczej przygody, nawet gdy chodzi jedynie o przygodę i awanturę wewnętrzną – na terenie zmagań o własną treść i formę. W życiu muzyka owa przygoda – w znaczeniu bardziej już realistycznym – staje się często niemal jego chlebem powszednim (jakże nieraz gorzkim i trudnym do strawienia!). Zawodowe (powiedzmy raczej: zarobkowe) konieczności zmuszają go do licznych podróży, nie stanowiących wytchnienia i odpoczynku jak dla turysty – przeciwnie: włóczęgi te, to ciężka praca, wzmożona aktywność, konieczność przezwyciężania napotykanego oporu i każdorazowo opanowania nowej sytuacji, to przenikanie w coraz to nowe środowiska i bystre orientowanie się we właściwym im stylu życia; wreszcie to doskonała sposobność spotkania i zbliżenia się z ogromną ilością bardzo wybitnych nieraz ludzi. W ten sposób stosunek do podróży staje się niejako czynny a nie bierny”[11].
Znajomość i możliwość przebywania z Karolem Szymanowskim była dla wielu jego bliższych i dalszych znajomych oraz przyjaciół wyróżnieniem i zaszczytem, o czym wspominała m.in. Anna Iwaszkiewiczowa: „Karol pomimo (...) zmęczenia ludźmi, którzy falangami wprost nachodzą go w Bristolu, wygląda doskonale i jest pogodny, (…) tak pełen uroku, że każda chwila z nim spędzona ma swoją niezapomnianą wartość. Mówiliśmy dziś o tem z Jarosławem, że on ma to co mieli niektórzy wielcy ludzie, np. Napoleon (podobno ma to też Piłsudski), ten czar zniewalający, który w osobistem obcowaniu nawet wrogów obezwładnia. Jest to jakaś emanacja duchowa, ale i urok fizyczny, w głosie,
w spojrzeniu”[12]. Zaprzyjaźniona z kompozytorem Zofia Nałkowska uważała, że „Był to – nawet nie biorąc w rachubę jego twórczości – jeden z najbardziej zajmujących ludzi, (...) tak przytem umiejący przenikać siebie i innych, rozbudowany wewnętrznie, tak pod osłoną powściągliwego spokoju skłócony ze sobą i wieloraki”[13]. Jak się jednak okazało, życie kompozytora pełne było trosk i rozterek wewnętrznych, o czym świadczyć może kolejny fragment jego pamiętników: „...analogia losów wybitnego nawet artysty z losem owego najskromniejszego człowieka polega jednak na tem, iż w stosunku do wyżej wspomnianego najdrobniejszego odcinka rzeczywistości, mówiąc po prostu – wobec zagadnienia praktycznego życia, znajdują się oni obaj w jednym szeregu, w obliczu tych samych trosk, zmagań i wysiłków, nie zasłania mu ich fakt wyjątkowości jego stanowiska”[14].
Za życia Autora ponad osiemdziesięciu kompozycji, blisko stu publikacji, niedokończonej powieści Efebos oraz wierszy dokonywało się w kulturze wiele przeobrażeń. Jako baczny obserwator zmieniającej się rzeczywistości Karol Szymanowski potrafił zachować własne, indywidualne oblicze twórcy wszechstronnego. „W dwudziestoleciu międzywojennym stał się zasłużenie ikoną polskiej nowoczesnej muzyki. Młodych fascynował magią swojej osobowości i twórczości. W recepcji jego muzyki powtarzano później wartościujące stwierdzenie: największy po Chopinie, a przed Lutosławskim”[15].
dr Anna Koprowicz
Wystawa
Karol Szymanowski
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ogłosił rok 2007 Rokiem Karola Szymanowskiego, oddając tym samym hołd jednemu z najwybitniejszych kompozytorów pierwszej połowy XX wieku, w jego 125. rocznicę urodzin i 70. śmierci. W ramach obchodów rocznicowych w Polsce, ale także poza jej granicami, odbyło się wiele koncertów i konferencji naukowych, powstały specjalne publikacje, programy radiowe i telewizyjne, a także ciekawe filmy. Wpisując się
w ten bogaty program, Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej
w Warszawie, jako największy w Polsce depozytariusz spuścizny po Karolu Szymanowskim, przygotowało interesującą wystawę planszową.
Ekspozycja skierowana do szerokiego grona osób odwiedzających w czasie tegorocznych wakacji szczeciński Zamek Książąt Pomorskich przygotowana została dzięki uprzejmości Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Popularyzatorską prezentację złożono z ponad trzydziestu plansz w taki sposób, by można było prześledzić najważniejsze fakty dotyczące życia i twórczości Artysty. Jej niepowtarzalną aurę osiągnęła autorka wystawy, pani Elżbieta Jasińska-Jędrosz, poprzez wykorzystanie starych fotografii
z albumu rodzinnego Szymanowskich, listów i dokumentów. Ekspozycję uzupełniono
w niewielkim stopniu ilustracjami zaczerpniętymi z prywatnych kolekcji i innych źródeł. Bardzo trafnym pomysłem było umieszczenie pod obiektami zredukowanych do minimum podpisów, co pozwoliło skupić uwagę odbiorców na obrazach i cennych materiałach.
Ten autorski zamysł wielokrotnie już przenosił melomanów w świat Karola Szymanowskiego zatrzymany na starych, wyblakłych fotografiach z okresu tymoszowieckiego, pozwolił udać się z Artystą w sentymentalną podróż po Europie, Afryce i Ameryce oraz dotknąć wielkiego świata i poczuć wyjątkowy urok przeszłości.
Ponadczasowa wartość poznawcza wystawy jest wciąż doceniana i cieszy się dużym zainteresowaniem miłośników muzyki, stąd tak jak Kompozytor przed laty, tak i ekspozycja przemierza obecnie setki kilometrów, odwiedzając wiele miast, m.in. Bydgoszcz, Katowice, Kraków i Zakopane, Brukselę, Düsseldorf, Pekin, Pragę i Wiedeń.
W roku 2015 przyszedł czas na Szczecin i na prezentację wystawy w ramach
XI Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum, którego program poświęcono przede wszystkim twórczości Karola Szymanowskiego.
Opracowanie wystawy: Elżbieta Jasińska-Jędrosz
Projekt graficzny i wykonanie: Janusz Jędrosz
Współpraca: Magdalena Borowiec, Piotr Maculewicz
Termin i miejsce wernisażu
8 sierpnia, godz. 12.00
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie
Karol Szymanowski, Natalia i Harry Neuhausowie na stawie w Tymoszówce, ok. 1911 rok.
Zdjęcie ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
Paweł Kochańsk i i Karol Szymanowski w Londynie, 1914 rok.
Zdjęcie ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
Karol Szymanowski z siostrą Stanisławą na werandzie "Atmy" w Zakopanem, 1935 rok.
Zdjęcie ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
Karol Szymanowski u Olgierda i Julii Sokołowskich. Zakopane 1934–1935.
Zdjęcie ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie
XI Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego
SACRUM NON PROFANUM
MUZYKA NASZYCH CZASÓW – KAROL SZYMANOWSKI
4–15 sierpnia 2015 roku
DYREKTOR ARTYSTYCZNY – PROF. BOHDAN BOGUSZEWSKI
Data |
Miejsce |
Program
|
Wykonawcy |
4.08.2015 Wtorek
|
Heringsdorf Muszla koncertowa
|
Król Henryk VIII (1491–1547), opr. Ward Swingle Pastime with Good Company Karol Szymanowski (1882–1937) Wyrzundzaj sie, dziwce moje Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Abschied vom Walde op. 59 nr 3 Anders Edenroth (1963) Words Ola Gjeilo (1978) Ubi Caritas Katarzyna Danel (1992) Sing to the Lord Norbert Blacha (1959) Modlitwa o pokój Miłosz Bembinow (1978) Vulnerasti cor meum Victor Young (1900–1956) When I Fall in Love John Lennon (1940–1980) & Paul McCartney (1942), opr. Bob Chilcott And I Love Her George Gershwin (1898–1937) Love Walked In Paul Mealor (1975) Upon a Bank with Roses Set About trad. pieśń irlandzka, opr. James E. Moore An Irish blessing Ken Burton (1970) Rest
|
Chór Kameralny Akademii Muzycznej Marek Gandecki – dyrygent Marianna Majchrzak – asystentka
|
4.08.2015 Wtorek |
Świnoujście Muszla koncertowa |
Król Henryk VIII (1491–1547), opr. Ward Swingle Pastime with Good Company Karol Szymanowski (1882–1937) Wyrzundzaj sie, dziwce moje Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) Abschied vom Walde op. 59 nr 3 Anders Edenroth (1963) Words Ola Gjeilo (1978) Ubi Caritas Katarzyna Danel (1992) Sing to the Lord Norbert Blacha (1959) Modlitwa o pokój Miłosz Bembinow (1978) Vulnerasti cor meum Victor Young (1900–1956) When I Fall in Love John Lennon (1940–1980) & Paul McCartney (1942), opr. Bob Chilcott And I Love Her George Gershwin (1898–1937) Love Walked In Paul Mealor (1975) Upon a Bank with Roses Set About trad. pieśń irlandzka, opr. James E. Moore An Irish blessing Ken Burton (1970) Rest |
Chór Kameralny Akademii Muzycznej Marek Gandecki – dyrygent Marianna Majchrzak – asystentka |
8.08.2015 Sobota godz. 12.00 |
Szczecin Zamek Książąt Pomorskich ul. Korsarzy 34 |
Wystawa planszowa ze zbiorów Archiwum Kompozytorów Polskich |
Elżbieta Jasińska-Jędrosz – kustosz wystawy |
9.08.2015 Niedziela |
Szczecin bazylika archikatedralna św. Jakuba ul. Kardynała Wyszyńskiego 19 |
Wernisaż wystawy grafiki Joanny Tumiłowicz Stabat Mater |
Joanna Tumiłowicz – artystka, plastyk |
9.08.2015 Niedziela |
Szczecin bazylika archikatedralna św. Jakuba ul. Kardynała Wyszyńskiego 19 |
Msza Święta w intencji
|
Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego p/d Szymona Wyrzykowskiego |
9.08.2015 Niedziela godz. 16.00 |
Szczecin Filharmonia ul. Małopolska 48 |
Muzyka Wielkich Polaków Fryderyk Chopin Polonez-fantazja As-dur op. 61 Caprice Valse z Albumu dla Mai op. 10 Błazen Tantris z cyklu Maski op. 34 Wariacje b-moll op. 3
|
Witold Czerniak – fortepian |
9.08.2015 Niedziela godz. 17.00 |
Szczecin Filharmonia ul. Małopolska 48 |
A kto Cię będzie kochał Polsko? Spotkanie patriotyczne o Wielkich Polakach z Barbarą Wachowicz i uczestnikami Powstania Warszawskiego z Pomorza Zachodniego |
Barbara Wachowicz – pisarka |
10.08.2015 Poniedziałek |
Szczecin bazylika archikatedralna św. Jakuba ul. Kardynała Wyszyńskiego 19 |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Preludium i fuga Es-dur BWV 552 Allein Gott in der Höh sei Ehr BWV 662 Passacaglia c-moll BWV 582 Henryk Mikołaj Górecki (1933–2010) Beatus Vir op. 38 Karol Szymanowski (1860–1941) Stabat Mater op. 53 Stała Matka bolejąca... I któż widząc tak cierpiącą... O Matko źródło wszechmiłości... Spraw niech płaczę z Tobą razem... Panno słodka racz mozołem... Chrystus niech mi będzie grodem...
|
Wiktor Łyjak – organy Barbara Kubiak – sopran Ewa Marciniec – alt Leszek Skrla – baryton Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie Szymon Wyrzykowski – przygotowanie chóru Orkiestra Academia Bohdan Boguszewski – dyrygent |
11.08.2015 Wtorek godz. 20.00 |
Trzęsacz kościół Miłosierdzia Bożego |
Jan Sebastian Bach (1685–1750) Preludium i fuga g-moll BWV 558 z II tomu Das Wohltemperierte Clavier Ludwig van Beethoven (1770–1828) Sonata A-dur op. 2 nr 2 cz I. Allegro vivace Karol Szymanowski (1882–1937) Sześć pieśni kurpiowskich: Hej, wółki moje Arvo Pärt (1935) Magnificat Morning Star The Deer’s Cry Negro Spirituals Nobody Knows [opr. R. Shaw, A. Parker] Plenty Good Room [opr. B. Burroughs] My Lord, What a Morning [opr. L. Farrow] Elijah Rock [opr. J. Hairston] Ezekiel Saw de Wheel [opr. W. Dawson] |
Maciej Skowronek – fortepian laureat Zachodniopomorskiego Konkursu Pianistycznego w Szczecinie Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Anna Szostak – dyrygent |
12.08.2015 Środa godz. 20.00
|
Trzęsacz kościół Miłosierdzia Bożego ul. Pałacowa 3
|
Dietrich Buxtehude (1637–1707) Preludium i fuga fis-moll BuxWV 146 Georg Böhm (1661–1733) Chorał Vater unser im Himmelreich Tabulatura Jana z Lublina XVI w. 6 Tańców Jan Sebastian Bach (1685–1750) Koncert G-dur BWV 592 Allegro / Grave / Vivace Wojciech Kilar (1932–2013) Sonatina na flet i fortepian Karol Szymanowski (1882–1937) Pieśń kurpiowska na flet i fortepian (transkrypcja) Tadeusz Szeligowski (1896–1963) Sonata na flet i fortepian Janusz Bielecki Concertino na flet i fortepian Theobald Böhm (1794–1881) Polonaise de Carafa op. 7
|
Karol Gołębiowski – organy Łukasz Długosz – flet Andrzej Jungiewicz – fortepian
|
13.08.2015 Czwartek godz. 20.00 |
Trzęsacz kościół Miłosierdzia Bożego ul. Pałacowa 3 |
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Fantasia super Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651 Fantazja i fuga (improwizowana) c-moll, BWV 562 Preludium chorałowe Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731 Fantazja C-dur (niedokończona) BWV 573 (z improwizacją) Julian Gembalski (1950) Hommage à Karol Szymanowski Autorskie opracowania i jazzowe aranżacje utworów kompozytorów polskich Fryderyk Chopin (1810–1849) Fantazja na tematy polskie A-dur op.13 Karol Szymanowski (1882–1937) Mity op. 30 Nr 2 Narcyz Preludium e-moll op. 28 nr 4 Mazurek nr 13 Preludia A-dur i c-moll op. 28 nr 5 i nr 20 Mity op. 30 nr 3 Driady i Pan Mazurki Nr 12 i 14 |
Julian Gembalski – organy, fortepian Włodzimierz Nahorny Sextet Włodzimierz Nahorny – fortepian Henryk Gembalski – skrzypce Wojciech Staroniewicz – saksofon Dorota Miśkiewicz – śpiew/skrzypce Mariusz Bogdanowicz – kontrabas Piotr Biskupski – perkusja |
14.08.2015 Piątek godz. 20.00 |
Trzęsacz kościół Miłosierdzia Bożego ul. Pałacowa 3 |
Dzień Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego Eugène Ysaÿe (1858–1931) Sonata na skrzypce solo op. 27 nr 2 Jacques Thibaud Obsession / Malinconia / Danse des ombres / Les FurieNiccolò Paganini (1782–1840) Kaprys nr 20 D-dur Allegretto Kaprys nr 21 A-dur Amoroso / Presto Kaprys nr 22 F-dur Marcato Kaprys nr 23 Es-dur Posato Kaprys nr 24 a-moll Tema con Variazioni (Quasi Presto) Karol Szymanowski (1882–1937) Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9 Allegro moderato, patetico / Andantino tranquillo / Allegro molto, quasi presto Transkrypcja na wiolonczelę – Kazimierz Wiłkomirski Opracowanie partii fortepianu – Jerzy Lefeld Karol Szymanowski II Kwartet smyczkowy op. 56 Moderato dolce e tranquillo / Vivace, scherzando / Lento
|
Jae-hong Yim (Korea) – skrzypce Tomasz Szczęsny – wiolonczela Sławomir Wilk – fortepian Jubilee Quartet (Wielka Brytania) –laureat I Międzynarodowego Konkursu Kwartetów Smyczkowych im. Karola Szymanowskiego
|
15.08.2014 Sobota godz. 20.00 |
Trzęsacz kościół Miłosierdzia Bożego ul. Pałacowa 3 |
Mieczysław Surzyński (1866–1924) Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej Juliusz Łuciuk (1927) Preludia Maryjne César Franck (1822–1890) Fantazja chorałowa nr 3 a-moll Karol Szymanowski (1882–1937) Harnasie op. 55 – balet-pantomima Transkrypcja na dwa fortepiany: Grażyna Bacewicz Opracowanie wykonawcze: Andrzej Tatarski Obraz I : Hala Redyk / Scena mimiczna / Marsz zbójnicki / Scena mimiczna / Taniec Zbójnicki Obraz II : Wnętrze chałupy Wesele / Cepiny / Pieśń Siudajów / Taniec góralski / Wejście harnasiów. Taniec / Obraz III : Hala
|
Joachim Grubich – organy Joanna Domańska – fortepian Andrzej Tatarski – fortepian |
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wprowadzenia zmian do programu
Producent: Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia psi.academia@gmail.com
Partnerzy
Donatorzy
Zyta i Adam Albrechtowie/Trzęsacz, www.villaolvia.pl
Mariusz Bagiński Pobierowo/Szczecin, www.baginscyspa.com.pl
Lucyna i Krzysztof Baranowscy/Trzęsacz
Lidia Czekaj – Domki pod gruszą/Trzęsacz
Bogusława i Józef Gandurscy/Rewal, www.soleil-rewal.pl
Grażyna i Adam Grześkowie/Trzęsacz, www.domgoscinnyhoff.pl
Jadwiga i Kazimierz Karapudowie/Trzęsacz/Szczecin, www.milex.szczecin.pl
Jerzy Kmita – Orka /Trzęsacz/www.pensjonat-orka.pl
Leszek Smoliński – Panora /Trzęsacz/www.pensjonat-panorama.pl
Bożena i Piotr Wojtowiczowie/Trzęsacz, www.europa-pl.com
Janusz Zalewski Pogorzelica/Karpacz, www. sandraspa.eu
Krzysztof Zienkiewicz, Piano Wolin, www.pianowolin.pl
Producent
Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia (psi.academia@gmail.com)
71-616 Szczecin ul. Malczewskiego 10–12, tel. +48 501 149 567
Dyrektor artystyczny festiwalu
prof. Bohdan Boguszewski
Biuro prasowe +48 606 373 917
red. Anna Koprowicz
red. Jarosław Dalecki
red. Zbigniew Plesner
red. Artur Szymański
red. Dorota Zamolska
Koordynatorzy
Jolanta Boguszewska (+48 501 149 567)
Leszek Bończuk (+48 696 099 693)
Sekretariat
Anna Madej (+48 797 720 040)
Realizacja dźwięku
Firma Fonograficzna DUX
Małgorzata Polańska (+48 601 203 948)
Dokumentacja filmowa
Leszek Szopa (+48 503 165 881)
Bartosz Jurgiewicz (+48 609 744 822)
Techniczna obsługa video
TVB 24 – Lidia Bejuk (+ 48 601 882 829)
Realizacja techniczna
Maciej Szakiel (+48 503 840 316)
Korekta folderu
Małgorzata Szczęsna (+48 723 042 917)
Księgowość
Biuro rachunkowe Hossa (+48 91 486 01 83)
Obsługa prawna
Hanna Durka, Jacek Petri (+48 601 725 907)
Marek Grąbczewski (+48 608 069 606)
Projekt Strony Internetowej
dr Justyna Machnicka
Obsługa strony internetowej
red. Jarosław Dalecki, PRS Studio 13
Opracowanie graficzne i skład komputerowy
KONCEPTLAB (www.konceptlab.pl)
Wolontariusze, recepcja festiwalowa